رید کنترلر سرور چیست؟ (Raid Controller)
رید کنترلر سرور چیست؟ (Raid Controller)

رید کنترلر سرور چیست؟ (Raid Controller)

رید کنترلر یک دستگاه سخت افزاری یا برنامه نرم افزاری است که برای مدیریت درایوهای دیسک سخت یا درایوهای حالت جامد در یک کامپیوتر یا آرایه ذخیره‌سازی استفاده می‌شود تا به عنوان یک واحد منطقی کار کنند.

یک کنترلر RAID درجه‌ای از حفاظت را برای داده‌های ذخیره شده فراهم می‌کند همچنین ممکن است با افزایش سرعت دسترسی به داده‌های ذخیره شده، به بهبود عملکرد محاسباتی کمک کند.

رید کنترلر چیست؟

رید کنترلر سرور چه کاری انجام می‌دهد؟

یک کنترل کننده سطحی از انتزاع را بین یک سیستم عامل (OS) و درایوهای فیزیکی ارائه می‌دهد. یک کنترل‌کننده RAID گروه‌ها یا بخش‌هایی از درایوها را به عنوان واحدهای منطقی به برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها ارائه می‌کند که می‌توان طرح‌های حفاظت از داده را برای آنها تعریف کرد. واحدهای منطقی به‌عنوان درایوها – یا بخش‌هایی از درایوها – برای برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها ظاهر می‌شوند، حتی اگر ممکن است شامل بخش‌هایی از چندین درایو باشند. از آنجایی که کنترلر توانایی دسترسی به چندین نسخه از داده‌ها را در چندین دستگاه فیزیکی دارد، توانایی بهبود عملکرد و محافظت از داده‌ها در صورت خرابی سیستم را دارد.

حدود 10 پیکربندی مختلف RAID و همچنین تغییرات اختصاصی متعددی از مجموعه استاندارد سطوح RAID وجود دارد. یک کنترلر RAID از یک سطح رید خاص یا گروهی از سطوح مرتبط پشتیبانی می‌کند.

کنترلرهای RAID سخت افزاری

در رید کنترلر مبتنی بر سخت افزار، یک کنترل کننده فیزیکی برای مدیریت آرایه رید استفاده می‌شود. این کنترلر می‌تواند به شکل یک کارت اتصال اجزای جانبی یا PCI Express (PCIe) باشد که برای پشتیبانی از یک فرمت درایو خاص، مانند پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA) یا رابط سیستم کامپیوتری کوچک (SCSI) طراحی شده است. برخی از کنترلرهای RAID نیز می‌توانند با مادربرد ادغام شوند. کنترلرهای سخت افزاری رید اغلب به عنوان آداپتورهای RAID نیز شناخته می‌شوند.

قیمت کنترلرهای سخت افزاری RAID به طور قابل توجهی متفاوت است و کارت‌هایی با قابلیت دسکتاپ با قیمت حدود 50 دلار در دسترس هستند. کنترل‌کننده‌های سخت‌افزاری پیچیده‌تر RAID که می‌توانند به اندازه کافی خوب عمل کنند تا از ذخیره‌سازی شبکه مشترک پشتیبانی کنند، بسیار گران‌تر هستند و معمولاً از چند صد دلار تا بیش از 1000 دلار متغیر هستند.

 

Broadcom، Microsemi Adaptec، Intel، IBM، Dell و Cisco از جمله شرکت‌هایی هستند که کنترلرهای RAID سخت افزاری را ارائه می‌دهند.

برخی از ویژگی‌های کلیدی که هنگام انتخاب یک کنترلر RAID سخت افزاری

  1. SATA و/یا SCSI متصل به سریال و سرعت‌های توان عملیاتی مرتبط.
  2. سطوح پشتیبانی رید کنترلر
  3. سازگاری با سیستم عامل
  4. تعداد دستگاه‌های پشتیبانی شده
  5. عملکرد خواندن/نوشتن
  6. عملیات ورودی/خروجی در رتبه بندی ثانیه
  7. اندازه کش
  8. رابط PCIe
  9. قابلیت رمزگذاری
  10. مصرف برق

کنترلرهای RAID نرم افزاری چیست؟

یک کنترلر RAID همچنین ممکن است فقط نرم افزاری باشد و از منابع سخت افزاری سیستم میزبان، به ویژه واحد پردازش مرکزی میزبان و رم پویا استفاده کند. رید کنترلر مبتنی بر نرم‌افزار عموماً عملکردی مشابه با RAID مبتنی بر سخت‌افزار ارائه می‌کند، اما عملکرد آن معمولاً کمتر از نسخه‌های سخت‌افزاری است.

مزایای اصلی استفاده از رید کنترلر نرم افزاری انعطاف پذیری و هزینه کم است زیرا به سخت افزار خاصی نیاز نیست. با این حال، مهم است که اطمینان حاصل شود که پردازنده سیستم میزبان به اندازه کافی قدرتمند است تا نرم افزار RAID را بدون تأثیر بر عملکرد برنامه‌هایی که روی هاست اجرا می‌شوند، اجرا کند.

برخی از سیستم عامل‌ها شامل نرم افزار کنترل کننده RAID هستند. به عنوان مثال، Windows Server قابلیت‌های RAID را با امکانات Storage Spaces خود فراهم می‌کند. اکثر نسخه‌های کلاس سازمانی سرورهای لینوکس نرم افزار کنترل کننده RAID را از طریق ابزار Linux mdadm ارائه می‌دهند.

همچنین رید کنترلر های نرم افزاری شخص ثالث، از جمله محصولاتی مانند SnapRAID، StableBit DrivePool و SoftRAID در دسترس هستند. این برنامه‌ها معمولاً برای تأسیسات کوچک کافی هستند، اما ممکن است در برابر عملکرد ذخیره‌سازی و نیازهای ظرفیت محیط‌های تجاری به خوبی عمل نکنند.

برخی از آرایه‌های ذخیره‌سازی تجاری موجود از رید کنترلر های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند، اما معمولاً، این نرم‌افزار توسط فروشنده ذخیره‌سازی توسعه داده می‌شود و برای ارائه عملکرد مناسب بهبود می‌یابد. همچنین، سیستم‌های ذخیره‌سازی میزبان کنترل‌کننده‌های RAID نرم‌افزاری معمولاً حول پردازنده‌های قدرتمندی ساخته می‌شوند که به کنترل و مدیریت سیستم ذخیره‌سازی مشترک اختصاص داده شده‌اند.

انواع مختلف رید کنترلر سرور چیست؟

دو نوع اصلی از کنترلرهای RAID وجود دارد: مبتنی بر میزبان و مبتنی بر سخت افزار. کنترلرهای مبتنی بر میزبان برنامه‌های نرم افزاری هستند که بر روی سیستم عامل کامپیوتر اجرا می‌شوند. کنترلرهای مبتنی بر سخت افزار دستگاه‌های فیزیکی هستند که به مادربرد متصل می‌شوند.