کولوکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟
کولوکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟

کولوکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟

کولوکیشن Colocation که گاهی اوقات به عنوان “colo” شناخته می‌شود، به عمل اجاره فضا برای سرورها و سایر سخت افزارهای محاسباتی در مرکز داده یک ارائه دهنده شخص ثالث گفته می‌شود.

مکان یابی سرور (Colocation) چگونه کار می‌کند؟

به جای نگهداری سرورها در خانه یا در یک مرکز داده خصوصی، کسب و کارها می‌توانند فضای فیزیکی را برای سرورها یا سخت افزار محاسباتی خود اجاره کنند و در یک مرکز داده شخص ثالث قرار دهند. ارائه دهنده مرکز داده مسائل مهمی مانند اتصال به شبکه، برق و خنک کننده را تامین می‌کند و مراقبت از آن‌ها بر عهده او می‌باشد.

کولوکیشن چیست و چگونه کار میکند؟

تفاوت بین کولوکیشن و سرور اختصاصی چیست؟

تفاوت کولوکیشن و میزبانی سرور اختصاصی در این است که با کولوکیشن، مشتری مالک سخت افزار است و با میزبانی سرور اختصاصی، سرورها را از ارائه دهنده هاست اجاره می کند. در مورد کولوکیشن، کلاینت تمامی تعمیرات را روی سرور انجام می دهد. در واقع در collocation سرور و سخت افزارهای آن (Ram، CUP، Hard و…) توسط شخص مدیر وب و به دلخواه خریداری و نصب می‌گردند و دیگر نیازی به پیروی از تعرفه‌های پیش فرض سرورهای اختصاصی نمی‌باشد. در سرویس Colocation  نرم افزارهای مورد نیاز سرور مانند نصب سیستم عامل، انتقال اطلاعات میزبانی بر روی هارد درایو همچنین نصب نرم افزارها و … توسط مدیر سایت انجام می‌گردد و مالک سرور یا مدیر سایت تنها شخصی است که اجازه دسترسی به سرور را دارد.

collocation در میزبانی وب چیست؟

Colocation یا Colocation Hosting جایی است که شما فضایی را برای سخت افزار IT خود در مرکز داده یک ارائه دهنده شخص ثالث اجاره می‌کنید. استفاده از خدمات کولوکیشن می‌تواند مزایایی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد.

colo در دیتاسنتر چیست؟

Data Center Colocation (معروف به “colo”) یک سرویس اجاره‌ای برای مشتریان سازمانی است تا سرورهای خود و سایر سخت افزارهای لازم برای عملیات روزانه را در آن مستقر کنند. این سرویس فضاهای مشترک و ایمن را در محیط‌های خنک و تحت نظارت ایده‌آل برای سرورها ارائه می‌کند و در عین حال اطمینان می‌دهد که نیازهای پهنای باند برآورده می‌شوند.

چرا colocation بهتر از Cloud است؟

مزایای Colocation عبارتند از:

کنترل بیشتر: Colocation به کسب و کارها کنترل کامل بر قطعات سخت افزاری و نرم افزاری می‌دهد.

هزینه‌های قابل پیش بینی: کسب و کارها با توجه به منابعی که برای انجام عملیات تجاری خود نیاز دارند، تصمیم می‌گیرند که چقدر می‌خواهند هزینه کنند.

مرکز داده کولوکیشن چیست؟

امکانات Colocation مقیاس‌پذیری، تداوم و امنیت را برای برنامه‌ها، داده‌ها و سیستم‌ها ارائه می‌دهد و اغلب دسترسی به پیشرفته‌ترین فناوری مرکز داده را فراهم می‌کند، در حالی که نیاز به مدیریت اتاق‌های سرور یا مراکز داده داخلی را از بین می‌برد و به صاحبان مشاغل این توانایی را می‌دهد تا روی کسب و کار خود تمرکز کنند.

به طور معمول، خدمات کولوکیشن شامل ساختمانی است که همه چیز در آن قرار دارد، مانند شبکه، امنیت فیزیکی، برق اضافی و اجزای خنک کننده اضافی که سرورها و ذخیره سازی ارائه شده توسط مشتری را پشتیبانی می‌کند.

اتکا به یک مرکز داده کولوکیشن به شما این امکان را می‌دهد که هزینه های سرمایه‌ای (CAPEX) ساخت و نگهداری امکانات خود را حذف کنید و در عین حال به شما امکان را می‌دهد که مالکیت و کنترل کامل سرورهای فیزیکی خود را حفظ کنید. با این حال، همچنان شما را ملزم می‌کند که هزینه‌های سخت‌افزاری را به عهده بگیرید و معمولاً هزینه‌های سفر را برای مهندسان شما در صورتی که نیاز به دسترسی دستی به تجهیزات داشته باشند، افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های کولوکیشن چیست؟

  1. امکانات

(gen-building Colocation) فضایی را در مرکز داده ارائه دهنده برای سخت افزار IT شما ارائه می‌دهد. این امکانات معمولاً از نظر قابلیت اطمینان بررسی می‌شوند و شامل قفسه‌ها، کابین‌ها و سینی‌های کابل برای تجهیزات شما می‌شوند.

2. قدرت

(gen-recovery) مراکز داده کولوکیشن معمولاً دارای ژنراتورهای پشتیبان با سطوح مختلف افزونگی و/یا سیستم‌های پشتیبان باتری یا منابع تغذیه بدون وقفه (بسته به امکانات) هستند. این قابلت از خاموشی سرورهای شما جلوگیری می‌کند.

3. خنک کننده

(gen-server-instances) خدمات Colocation سیستم‌های خنک‌کننده را برای محافظت از سخت‌افزار شما، معمولاً شامل سیستم‌های HVAC اضافی و تنظیمات چیلر (مانند چیلرهای گریز از مرکز، برج‌های خنک‌کننده و پمپ‌های حلقه آب) ارائه می‌کنند.

Colocation Hosting چیست؟

هنگامی که یک شرکت از اینترنت پرسرعت برای انتقال زیرساخت سرور خود به یک مرکز داده مشترک استفاده می‌کند، به آن میزبانی اشتراکی می‌گویند. در اغلب موارد، میزبانی مشترک با صرفه جویی در هزینه و مزایای دیگر همراه است. نمونه‌هایی از این موارد بهبود امنیت عملیاتی و ثبات بلند مدت است.

میزبانی کولوکیشن گزینه‌ای است که برای بسیاری از مشاغل منطقی است و امکاناتی مانند امنیت و زیرساخت یک مرکز داده را بدون هزینه‌های تعمیر و نگهداری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. علاوه بر این، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از مزایای داشتن سرور در فضای ابری و در عین حال کنترل فیزیکی سیستم‌های خود لذت ببرند.

مزایای میزبانی کولوکیشن چیست؟

صرفه جویی در هزینه

شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند در هزینه‌های اولیه زیرساخت صرفه جویی کنند. آنها همچنین از طریق میزبانی اشتراکی پس انداز مستمری به دست می‌آورند، به صورتی که این هزینه‌ها با سایر مشاغل تقسیم می‌شود. شرکت‌های کوچکتر بدون پرداخت هزینه‌های سنگین و اضافی به بخش بزرگ فناوری اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

مقیاس پذیری و انعطاف پذیری در میزبانی اشتراکی

شرکت در حال رشد شما نیاز به استراتژی دارد که از توسعه پشتیبانی کند. استفاده از خدمات کولوکیشن روشی هوشمندانه برای مدیریت رشد شما است.

سخن نهایی در مورد میزبانی Colocation

ایجاد سوئیچ یک نکته نهایی بسیار مهمی است که ممکن است عامل تعیین کننده برای انتقال به میزبانی اشتراکی باشد. این نکته به شما این امکان را می‌دهد که بر روی پروژه‌های درآمدزا تمرکز کنید و مدیریت مرکز داده را به شخص دیگری واگذار کنید.