تفاوت بین ورکستیشن ها و رایانه های شخصی گیمینگ در چیست؟
تفاوت بین ورکستیشن ها و رایانه های شخصی گیمینگ در چیست؟

بررسی فرق بین ورکستیشن ها با رایانه های شخصی گیمینگ

هم ورکستیشن ها و هم رایانه های شخصی بازی طوری تنظیم شده اند که حجم زیادی از داده های محاسباتی را مدیریت کنند و عملکرد بهتری نسبت به سیستم های معمولی ارائه دهند. این واحدها دارای پردازنده‌های قوی‌تر، پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌تر و سایر اجزای سخت‌افزاری سازگارتر هستند. اگرچه هم ورکستیشن ها و هم رایانه های شخصی بازی واحدهایی با کارایی بالا هستند، اما در چندین پارامتر با یکدیگر تفاوت دارند.

 

برای درک این تفاوت ها، این مقاله به شما در درک برخی از پارامترهای مهم کمک می کند. قبل از ادامه تفاوت ها، باید در مورد ورکستیشن ها و رایانه های شخصی بازی بدانید.

 

 

Workstation PC

یک ورکستیشن ممکن است مانند هر رایانه دیگری ظاهر شود، اما برای نوع خاصی از کار طراحی شده است. این سیستم حرفه ای تر است زیرا نوع کار نسبت به کارهای معمولی سخت تر است. بنابراین یک ایستگاه کاری یک سیستم ایده‌آل برای مهندسان، معماران یا سایر متخصصان است که به توان محاسباتی بالاتری نیاز دارند.

فرق بین ورکستیشن ها

 

 

معمولا پردازنده قدرتمند و پیکربندی رم بهتری دارد. بسته به ماهیت کار، یک GPU مناسب نیز برای اطمینان از بازتولید بهتر داده های بصری انتخاب می شود. سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند خطوط و پورت‌های متعدد PCIe قابلیت اتصال را ارائه می‌دهند. هدف این سیستم پردازش مقادیر بالاتر داده و جلوگیری از ایجاد گلوگاه داده توسط سیستم است.

 

جدا از این سخت افزار، قسمت نرم افزاری ورکستیشن نیز به گونه ای متفاوت تنظیم شده است. سیستم عامل را می توان بر اساس تقاضای کاربر طراحی کرد تا رابط را حداقلی نگه دارد. گواهینامه های ISV و پشتیبانی راننده نیز مهم هستند زیرا یک ورکستیشن ممکن است مجبور باشد نرم افزارهای مختلفی را اجرا کند. این عوامل باعث سازگاری آنها با نرم افزار می شود.

 

 

Gaming PC

کامپیوتر گیمینگ در دنیای بازی های آنلاین و با FPS بالاتر به یک ضرورت تبدیل شده است. انواع بازی ها متفاوت است و همچنین میزان باری که بر روی یک سیستم وارد می کنند نیز متفاوت است. نسل فعلی رایانه های شخصی بازی چیزی بیش از چراغ های RGB و قاب های شفاف است. این سیستم ها به گونه ای تنظیم شده اند که تجربه بازی روان تری را ارائه دهند. پیکربندی سخت افزاری بهتر کلید هر سیستم بازی است.

 

 

فرق بین ورکستیشن ها

 

رایانه های شخصی بازی از آخرین نسل پردازنده ها با تعداد هسته ها و رشته های بهتری استفاده می کند. این به انجام محاسبات قدرتمند و درعوض، چندوظیفگی بین چندین ویژگی کمک می کند. برای پشتیبانی از پردازنده قدرتمند، یک GPU خوب نیز انتخاب شده است. پردازنده‌های گرافیکی تضمین می‌کنند که بازی‌ها به آرامی با وضوح بالاتر با نرخ تازه‌سازی عالی نمایش داده می‌شوند.

 

آخرین نسل‌های رم‌های DDR، پورت‌های PCIe، رابط‌های اتصال شبکه و واحد خنک‌کننده جداگانه به همان اندازه مهم هستند. رایانه های شخصی بازی همچنین از چندین سیستم عامل و نرم افزار بازی پشتیبانی می کنند تا آنها را کاربر پسند کند. این سیستم ها به دلیل طیف گسترده ای از سفارشی سازی که به کاربران چندین بخش ارائه می کنند شناخته شده اند.

 

 

تفاوت بین یک ورکستیشن و یک کامپیوتر بازی

اکنون که ورکستیشن و رایانه‌های شخصی بازی را بهتر می‌شناسیم، سعی می‌کنیم بفهمیم که هر دو واحد چگونه متفاوت هستند. مقایسه زیر با در نظر گرفتن چندین عامل حاکم انجام شده است.

 

1- پردازنده(CPU)

CPU مهم ترین بخش ورکستیشن ها و رایانه های شخصی بازی است. این پردازنده با رشته‌ها و پیکربندی‌های هسته‌های مختلف عرضه می‌شود که قدرت پردازش را افزایش می‌دهد. هر دو سیستم از پردازنده‌های رده بالای تولیدکنندگانی مانند اینتل یا AMD استفاده می‌کنند. در یک ورکستیشن، پردازنده Intel Xeon یا AMD Thread ripper داده ها را در مراحل موازی پردازش می کند. رایانه های شخصی بازی نسبت به پردازنده های سری اینتل i7 و AMD Ryzen 7 عملکرد بهتری دارند. کاربران همچنین پردازنده های سری i9 اینتل و AMD Ryzen 9 را برای قدرتمندتر کردن سیستم انتخاب می کنند.

 

2- پردازنده گرافیکی(GPU)

GPU تمام داده های گرافیکی لازم را پردازش می کند و آن را برای نمایش بهتر نمایش می دهد. وجود یک GPU در یک ورکستیشن به استفاده از آن بستگی دارد. اگر فقط برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شود، سیستم از یک GPU یکپارچه استفاده می کند. برای برنامه‌هایی مانند مدل‌سازی سه بعدی یا VFX و ویرایش ویدیو، از پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی Nvidia یا AMD استفاده می‌شود. برای رایانه های شخصی بازی، GPU یک جزء سخت افزاری جدایی ناپذیر است. پردازنده‌های گرافیکی AMD مانند سری Radeon 7000 و 6000 و سری Geforce RTX 2000، 3000 و 4000 Nvidia محبوب‌ترین برای رایانه‌های شخصی بازی هستند.

 

3- حافظه (RAM)

برای ایجاد ذخیره سازی موقت برای تکه های بزرگ داده، یک رم خوب هم برای ورکستیشن ها و هم برای رایانه های شخصی بازی ضروری است. حافظه کدهای تصحیح خطا (ECC) در ورکستیشن ها که ایمنی داده‌ها در برابر خرابی اولویت دارد، رایج است. رایانه های شخصی بازی همچنین از رم ECC آخرین نسل مانند DDR5 استفاده می کنند. اندازه حافظه نیز برای ورکستیشن ها بسیار بزرگتر است زیرا داده های زیادی به طور موقت ذخیره می شود. ظرفیت حافظه 8، 16 و 32 گیگابایتی برای رایانه های شخصی بازی رایج است. اندازه RAM از 32 گیگابایت به بیش از 128 گیگابایت برای یک ورکستیشن افزایش یافته است (برخی از واحدهای سرور حتی از 256 گیگابایت استفاده می کنند).

 

4- ذخیره سازی(Storage)

ظرفیت ذخیره سازی یک سیستم زمانی حیاتی می شود که حجم زیادی از داده ها به صورت دستی و ذخیره شوند. SSD ها معمولاً برای ورکستیشن ها استفاده می شوند زیرا بازیابی سریعتر داده ها را ارائه می دهند. .رکستیشن ها همچنین از هارد دیسک ها به صورت موازی استفاده می کنند زیرا ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را برای داده های ذخیره شده دائمی ارائه می دهند. SSD ها به دلیل سرعت خواندن و نوشتن سریع، جایگزین هارد دیسک ها در اکثر رایانه های شخصی بازی شده اند. برای رایانه های شخصی بازی، یک SSD با ظرفیت ذخیره سازی 2 ترابایت بیش از حد کافی است. ورکستیشن ها می توانند از پیکربندی هیبریدی SSD و HDD برای ظرفیت ذخیره سازی 4 تا 8 ترابایت و حتی بیشتر استفاده کنند.

 

5- مادربرد(motherboard)

اجزای سخت افزاری رایانه شخصی به مادربرد متصل شده و آن را به بخش مهمی تبدیل می کند. طراحی ورکستیشن و مادربرد رایانه های شخصی بازی به نوع پیکربندی مورد نیاز بستگی دارد. یک فرم فاکتور مانند ATX معمولا در هر دو سیستم یافت می شود. مادربرد باید دارای سوکت های CPU، اسلات های PCIe و سایر پورت های سازگار برای قطعات سخت افزاری باشد. رایانه های شخصی بازی از آخرین مادربرد مانند واحدهای سری Z790 استفاده می کنند. ورکستشن ها از مادربردهای مشابه با فرم فاکتور E-ATX استفاده می کنند. این فرم فاکتور چندین پورت را برای ایستگاه کاری قادر می سازد تا چندین مؤلفه را بیشتر به هم متصل کند.

 

6- صدا(Sound)

صدای خروجی رایانه شخصی نیز یکی از عوامل نادیده گرفته شده است. هر زمان که تجزیه و تحلیل صدا انجام شود، برای ورکستیشن مفید است. توانایی سیستم برای پردازش صدا تا سطح دقیق، فرآیند بازتولید صدا را افزایش می دهد. صدا یکی از ارکان یک تجربه بازی عالی است. با فناوری‌هایی مانند Dolby Atmos، صدای فراگیر می‌تواند قابلیت‌های صوتی ناشنیده سیستم را باز کند. کارت صدا در رایانه های شخصی بازی امکان اتصال با بلندگوهای صوتی یا هدفون را فراهم می کند. این ورکستیشن بسته به ماهیت کار، به قابلیت‌های صدا نیز مجهز است.

 

7- سیستم عامل(Operating System)

سیستم عامل ها نقش مهمی در کنترل آسان کاربران بر روی سیستم دارند. این سیستم عامل که به عنوان رابط بین سخت افزار و نرم افزار رایانه شخصی کار می کند، چندین عملکرد و دستور را انجام می دهد. سیستم عامل های معمولی به دلیل ماهیت متنوع کار به ندرت برای یک ورکستیشن استفاده می شوند. سازمان‌ها معمولاً سیستم‌عامل‌های سفارشی‌سازی شده را سفارش می‌دهند که مطابق با نیازهای آنها باشد. از سوی دیگر، رایانه های شخصی بازی از یک سیستم عامل معمولی استفاده می کنند زیرا سیستم عامل برای استفاده در بازی پایدار است. Windows، Linus، Solaris و MacOS برخی از سیستم عامل های محبوب هستند.

 

8- کارایی(کارایی)

رایانه های شخصی بازی و ورکستیشن هر دو معتقد به ارائه عملکرد عالی در بخش های خود هستند. وقتی صحبت از سایر برنامه ها به غیر از بازی می شود، یک کامپیوتر بازی قدرتمندتر است. کاربر می تواند از رایانه بازی برای ویرایش ویدیو یا مدل سازی سه بعدی استفاده کند و به راحتی بار را تحمل می کند. ورکستیشن ها نیز واحدهای قدرتمندی هستند، اما گاهی اوقات فاقد تطبیق‌پذیری استفاده از آنها برای برنامه‌هایی مانند بازی هستند. با این حال، در بخش محاسباتی، یک ورکستیشن به دلیل تعداد بیشتر رشته‌ها و هسته‌ها، بر رایانه‌های شخصی بازی غلبه می‌کند.

 

9- زیبایی شناسی و مورد(Aesthetics and Case)

ظاهر سیستم کامپیوتری یک عامل ذهنی است اما ناتوانی زیادی را به همراه دارد. اینکه چگونه یک سیستم از بیرون به نظر می رسد ممکن است باعث تحسین شود. برای یک ورکستیشن، ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار نیست. از این رو، این سیستم ها شبیه سیستم های کامپیوتری معمولی با طراحی های مینیمالیستی هستند. از سوی دیگر، رایانه های شخصی بازی به زرق و برق و رنگارنگ بودن شهرت دارند. رایانه بازی مجهز به چراغ‌های RGB و طراحی بدنه براق، مدرن‌تر و از نظر زیبایی‌شناسی برتر به نظر می‌رسد.

طراحی کیس نیز بر زیبایی یک سیستم کامپیوتری تاثیر می گذارد. یک کیس حجیم با طراحی بدنه ضعیف ممکن است برای یک ورکستیشن مناسب باشد، اما فضای بزرگتری را برای اجزای کامپیوتر ارائه می دهد. کیس رایانه های شخصی بازی با خطوط واضح تر و کناره های شفاف طراحی شده است. کیس کامپیوتر بازی همچنین دارای دریچه های بهبود یافته ای است که به گردش هوا در داخل سیستم اجازه می دهد.

 

10- قیمت(Price)

بسته به پیکربندی سیستم های کامپیوتری، قیمت آن تغییر می کند. معمولاً، ورکسیشن ممکن است به دلیل پیکربندی‌های پیشرفته‌اش، یک واحد گران قیمت به نظر برسد. با این حال، رایانه های شخصی بازی در مشخصات پایین تر به شکست آنها نزدیک می شوند. به محض اینکه به واحدهای با کارایی بالا می رویم، ورکستیشن ها در مقایسه با رایانه های شخصی بازی گران می شوند. رایانه های شخصی بازی یک مزیت نسبت به ورکستیشن ها دارند: تقریباً در هر بخش قیمتی موجود است.

 

ورکستیشن یا رایانه بازی، کدام را انتخاب کنیم؟

اکنون که تمام این تفاوت‌ها را بین رایانه‌های شخصی بازی و ایستگاه ورکستیشن بررسی کرده‌ایم، انتخاب یک گزینه ایده‌آل آسان می‌شود. یک ورکستیشن یا رایانه‌های شخصی بازی بسته به نیازهای فرد به انتخاب مناسبی تبدیل می‌شود. کاربر می تواند برای انتخاب بین این دو گزینه به تفاوت های ذکر شده در بالا مراجعه کند.

رایانه های شخصی بازی برای انجام بازی ها و انواع دیگر برنامه ها مانند استریم بهترین هستند. ورکستیشن ها برای افراد حرفه ای که در چندین شرایط تجاری کار می کنند مطلوب هستند. این واحدها در مقایسه با رایانه های شخصی بازی برای افزایش بهره وری مناسب تر هستند. هر دو سیستم ممکن است مشخصاتی برای تعویض برنامه های خود داشته باشند، اما همچنان عملکرد ضعیفی دارند. از این رو، کاربران باید هنگام انتخاب رایانه شخصی مناسب، نیازهای خود را در نظر بگیرند.

 

ورکستیشن در برابر رایانه های بازی – سؤالات متداول

1. آیا می توانید از یک ورکستیشن برای بازی استفاده کنید؟
پاسخ: یک ورکستشن به طور کلی برای استفاده حرفه ای ها طراحی شده است که در آن فایل های داده بزرگتر مدیریت می شوند. این واحدها دارای مشخصات بالایی هستند که گاهی اوقات می تواند با مشخصات رایانه های شخصی بازی مطابقت داشته باشد. اگر ورکستیشن دارای یک GPU اختصاصی باشد، برای بازی مطلوب تر می شود. بنابراین می توان از یک ورکستیشن برای بازی کردن استفاده کرد.

2. آیا کارت گرافیک برای یک ورکستیشن ضروری است؟
پاسخ: کارت‌های گرافیک بخش جدایی‌ناپذیر تقریباً هر رایانه یا سیستم لپ‌تاپ هستند. در مورد یک ورکستیشن، نیاز به یک GPU به ماهیت کار بستگی دارد. در صورتی که داده های گرافیکی به مقدار زیاد مدیریت شوند از یک GPU اختصاصی استفاده می شود. اگر ایستگاه کاری نیازی به GPU نداشته باشد، گرافیک یکپارچه کار را انجام می دهد.

3. آیا می توانید به جای سیستم ورکستیشن از رایانه شخصی بازی استفاده کنید؟
پاسخ: استفاده از رایانه شخصی بازی به عنوان ورکستیشن با در نظر گرفتن عوامل خاصی امکان پذیر است. اگر رایانه بازی از رم های ECC استفاده کند، ایمنی در برابر خرابی داده ها مشابه رایانه های شخصی ورکستیشن به دست می آید. سایر پارامترها مانند CPU، GPU و سایر اجزای سخت افزاری باید بتوانند داده های محاسباتی را مدیریت کنند. سازگاری نرم افزار نیز برای اطمینان از پایداری سیستم بررسی می شود.

4. آیا استفاده از رایانه شخصی بازی برای کارهای خلاقانه دیگر، از جمله ویرایش ویدیو، مشکلی ندارد؟
پاسخ: کاربر می‌تواند از رایانه‌های شخصی بازی برای برنامه‌های دیگر استفاده کند، زیرا این واحدها دارای چندین قطعه سخت‌افزاری پیشرفته هستند. ویرایش ویدیو یک فرآیند سخت و دشوار است، شبیه به فرآیند بازی. یک کامپیوتر بازی رندر بهتری از فایل های گرافیکی را در زمان واقعی ارائه می دهد. یک رایانه شخصی بازی همچنین می تواند سایر کارهای خلاقانه را به راحتی انجام دهد.

 

جمع بندی

رایانه های شخصی بازی و ورکستیشن ها نمونه های عالی برای توصیف پتانسیل کامل رایانه های رومیزی هستند. حتی پس از تقریبا مشابه بودن در مشخصات، فهرستی از تفاوت ها به تمایز این دو سیستم کمک می کند. در این مقاله هم سیستم ها و هم برخی از عوامل حاکم را توضیح دادیم. این اطلاعات زمانی ارزشمند می شود که کاربر بخواهد یک سیستم کامپیوتری با کارایی بالا برای برنامه های کاری یا بازی بخرد.برای کسب اطلاعات بشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.